מכשירי שמיעה לקשישים ולגיל השלישי

מכשירי שמיעה לקשישים ולגיל השלישי

ככל שאנשים מתבגרים, איכות השמיעה שלהם יורדת עם השנים ולאנשים מובגרים או בגיל השלישי (לרוב אחרי גיל 60) יש ירידת שמיעה משמעותית וחלק גדול מהם זקוקים למכשירי שמיעה, כדי לשקם את השמיעה שלהם. אין חוק שמחייב להשתמש במכשירי שמיעה, אבל כדי לשפר את איכות החיים מאוד מומלץ להשתמש במכשירי שמיעה והשימוש בהם הולך ונהיה יותר נפוץ, כמו השימוש במשקפיים.

למה גורמת ירידת שמיעה?

  • טנטון – מי שיש לו ירידת שמיעה, לרוב יש לו גם טנטון (צלצולים באוזניים), שלרוב הוא מרגיש אותו כשהוא נמצא בסביבה שקטה ורבים מאלו שסובלים מטנטון סובלים גם מהפרעות שינה בלילות.
  • בידוד חברתי – לרוב, מי שיש לו ירידת שמיעה, מתקשה להבין אנשים שמדברים אליו והוא גם מתקשה לתקשר עם אחרים, לכן הוא נוטה להיפגש עם אנשים פחות ונמנע מללכת לאירועים ומפגשים חברתיים.
  • דיכאון – בגלל הבידוד החברתי והקושי לתקשר עם הסביבה, שנובעים מירידה בשמיעה, אנשים עם ירידת שמיעה נוטים להיות יותר מופנמים וממעטים לצאת מהבית, או אפילו לא יוצאים מהבית בכלל ובסופו של דבר הם בדיכאון.

איך השימוש המכשירי שמיעה יכול לעזור לירידות שמיעה?

  • טינטון – לרוב מכשירי השמיעה של היום (במיוחד למכשירי הפרימיום) יש מנגנון לנטרול הטנטון, כך שבזמן השימוש במכשירי השמיעה הטנטון מוחלש או שהוא נעלם לגמרי.
  • שיקום הדיבור – ירידות שמיעה קשות יכולות לגרום גם לקושי בדיבור, כך שהשימוש במכשירי השמיעה יכולים לגרום למשתמש לשמוע את עצמו יותר טוב ובצורה טבעית ובכך לשקם את היכולת שלו לדבר בצורה ברורה יותר.
  • איכות חיים – מי שרגיל לנהל אורח חיים אינטנסיבי, הכולל עבודה תובענית, מפגשים חברתיים, אירועים חברתיים ומשפחתיים, השימוש במכשירי שמיעה פרימיום, עוזר לו להפריד בין רעשים חזקים לחלשים, לשמוע את מי שמדבר אליו בצורה טבעית וגם להמשיך להשתתף וליהנות מאירועים חברתיים, ללא הצורך להרגיש מבודד או להתבייש בלקות השמיעה או ירידת השמיעה.

שימוש במכשירי שמיעה בשלב מוקדם, לפני שיש ירידת שמיעה חמורה יכול לעשות את שיקום השמיעה יותר קל ויעיל.

מהן הסיבות לירידת שמיעה בגיל השלישי?

  • מתח וחרדה – אנשים השרויים במתח נוטים לפתח בעיות לב ועליות בלחץ דם, שיכולים לפגוע גם בשמיעה ולגרום לירידות שמיעה.
  • אורח חיים – עבודה במקומות רועשים, עם מוזיקה חזקה שמופעלת לאורך זמן או מכשירים רועשים מאוד, יכולה לגרום בטווח הארוך, גם למי שיצא לגמלאות לירידות שמיעה.
  • בעיות לב ולחץ דם – בגיל השלישי, יש נטייה גבוהה יותר לעליה בלחץ הדם ובעיות לב, מה שיכול לפגוע גם בשמיעה. לכן, רופא אף אוזן גרון עושה בדיקות נוספות, בנוסף לבדיקות שמיעה, כדי לאבחן או לשלול בעיות רפואיות נוספות, בנוסף לבעיות השמיעה.

איך אפשר לטפל בסיבות לירידות השמיעה בגיל השלישי?

  • במידה ויש בעיה רפואית כלשהי (לחץ דם גבוה, בעיות לב וכו'), חשוב מאוד לטפל אצל רופא מומחה שיתאים לכם טיפול בהתאם לבעיות שלכם, כולל תרופות, תזונה וכל מה שצריך כדי שתשמרו על הבריאות שלכם.
  • במידה ואתם סובלים ממתח או חרדה, רצוי לפנות למטפל שיכול לעזור לכם בעזרת שיחות או תרגילים להפחית את המתח או החרדה שלכם, או אפילו להשתחרר ממנו לגמרי, כדי שתוכלו להיות רגועים יותר ואם אתם יכולים, תשנו את אורח החיים שלכם, כך שהוא יהיה יותר רגוע.
  • סביבות רועשות – אם אתם נאלצים לשהות בסביבות רועשות לאורך זמן במסגרת העבודה שלכם, רצוי להשתמש באטמי אוזניים, אם אתם יכולים, כדי להפחית את עוצמת הרעשים וכך יגרם לאוזניים שלכם פחות נזק, תשדלו להמעיט בשמיעת מוזיקה בעוצמה חזקה לאורך זמן, אם אתם יכולים.

 

האם צריך להשתמש בזוג מכשירי שמיעה או שמכשיר שמיעה אחד יכול להספיק?

לפעמים, ירידות השמיעה בשתי האוזניים הן לא באותה עוצמה, או שיכול להיות שבאוזן אחת השמיעה תקינה ובאוזן השנייה יש ירידת שמיעה, אבל למרות זאת תמיד כדאי להשתמש בזוג מכשירי שמיעה ולא רק במכשיר שמיעה אחד, כי האוזניים גם שומרות על שיווי המשקל של הגוף, ולכן חשוב להשתמש בשני מכשירי השמיעה. קלינאי התקשורת יכוון את כל אחד ממכשירי השמיעה, בהתאם לירידת השמיעה בכל אוזן בנפרד.

מה עושה מי שמתבייש להשתמש במכשירי שמיעה?

היום יש מכשירי שמיעה זעירים תוך אוזניים, שהם גם ידידותיים לשימוש וגם מתאימים לירידות שמיעה קלות, בינוניות וחמורות, כך שהם מוצנעים ואנשים אחרים סביבכם לא יבחינו שאתם משתמשים במכשירי שמיעה.

האם יש צורך לשנות את אורח החיים במידה ויש ירידת שמיעה או ליקוי שמיעה?

ממש לא. היום יש בשוק מכשירי שמיעה בסיסיים שמתאימים למי שמנהל אורח חיים שקט ושהוא אינו מרבה לצאת מהבית או להיפגש עם הרבה אנשים, מכשירי שמיעה בינוניים, המתאימים למי שמנהל אורח חיים רגוע, אבל הוא לא מרותק לבית ומכשירי שמיעה פרימיום, המתאימים למי שמנהל חיים אינטנסיביים, שכוללים עבודה תובענית, מפגש עם הרבה אנשים, בילויים ואירועים חברתיים ושהיה ממושכת בסביבות שמיעה מאתגרות במקומות רועשים מאוד או מקומות הומי אדם. ניתן לעזר גם במטפלים סיעודיים להרכבת מכשירי השמיעה

האם יש סבסוד של קופת חולים לגיל השלישי, ברכישת מכשירי שמיעה גם במכון שמיעה פרטי?

כן. אצלנו באודיו סאונד, המחירים של מכשירי השמיעה כוללים את הסבסוד של קופות החולים גם לגיל השלישי.

איך השירות של אודיו סאונד יכול להתאים לקשישים או לגיל השלישי?

במידה ואתם לא ניידים, נשלח אליכם קלינאי תקשורת מוסמך עם ניסיון מוכח בהתאמת מכשירי שמיעה, שיגיע אליכם הביתה, יעשה לכם בדיקות שמיעה, ייתן לכם להתנסות בשימוש במכשירי השמיעה שלנו, כך שתוכלו לבחור את מכשירי השמיעה שהכי התחברתם אליהם, הוא גם ימדוד את האוזניים שלכם, כדי לייצר לכם במעבדות שלנו מכשירי שמיעה בהתאם למידות האוזניים שלכם.

באלו אזורים בארץ אפשר לקבל שירות בבית הלקוח?

בכל הארץ. יש לנו באודיו סאונד קלינאי תקשורת  מוסמכים ומכוני שמיעה מכל חלקי הארץ.

4.5/5 - (2 votes)