מתי ובאי זו תדירות עליי להחליף את מכשיר השמיעה שלי

מכשיר שמיעה פנימי לעומת חיצוני

אחת השאלות הנפוצות המעסיקות את המשתמשים במכשירים שמיעה, היא מתי עליהם להחליף את מכשיר השמיעה שלהם. התשובה לשאלה הזאת היא כמובן אינדיבידואלית ומשתנה מאדם לאדם, אך קיימים בהחלט קווים מנחים שיסייעו לכם להבין מתי הזמן הנכון לעשות זאת ובאיזו תכיפות עליכם לעשות זאת. הנה חמש שאלות שעליכם לשאול את עצמכם לפני החלפה או שדרוג של מכשיר שמיעה מהקטלוג:

1.האם מכשיר השמיעה הנוכחי שלכם מתפקד כראוי?

על מנת לתפקד כראוי ולבצע את התפקיד שלשמו הם נוצרו, על מכשירי השמיעה להיות מתוחזקים כל הזמן.

יש לנקות את החלקים השונים בעצמכם על בסיס שבועי לכל הפחות ולנקות ולהחליף את החלקים המורכבים יותר הדורשים טיפול של מעבדת השמיעה. בניגוד לטלפון סלולרי לדוגמה, שנמצא בכיס או בתיק שלנו בכל זמן שאנו לא משתמשים בו, מכשירי שמיעה נמצאים עלינו כל הזמן, הם חשופים לעולם החיצוני ולפגעי מזג האוויר ולמעשה הולכים איתנו לכל מקום. גורמים חיצוניים כמו גשם, לחות גבוה, טמפרטורות קיצוניות, אבק ולכלוך עשויים בהחלט להשפיע על התפקוד.

בנוסף, גם לשעוות האוזניים ולשמנים הטבעיים שמפיק הגוף אליהם חשופים המכשירים, השפעה על תפקודם. בקיצור, מכשירי השמיעה לא נמצאים מלכתחילה בסביבה שעוזרת לשמור עליהם.

בהתאם לסוג מכשיר השמיעה שברשותכם, אורח החיים של מכשירי שמיעה ושלך ותעלת האוזן שלכם (לחלק יש תעלת אוזן יבשה יותר מאחרים), תקבע מידת התחזוקה שהמכשיר שלכם דורש.

יש כאלה שיצריכו רמת תחזוקה גבוהה ותכופה וכאלה שכמעט ואין צורך בתחזוקתם. ישנם כאלה שלא יזדקוו לתחזוקה כלשהי במשך שנים, בעוד אחרים יאלצו לתקן ולהחליף חלקים במכשיר לעיתים תכופות עקב בעיות הנובעות מהצטברות של שעוות אוזניים או לחות מוגברת.

כך או כך, בכל מקרה ללא תחזוקה שוטפת של המכשיר, תפקודו ילך ויפחת בהדרגה, כאשר החלקים של מכשירי שמיעה החשובים שלו כמו המיקרופונים והרמקולים יאבדו מאיכותם בעקבות נזקי הלחות, האבק ושעוות האוזניים. למרבה האירוניה, משתמשים רבים למדו לחיות עם המצב הזה ומתפשרים על איכות שמע נמוכה בהרבה ממה שיכול להציע מכשיר השמיעה שלהם.

במקרים רבים החלפה פשוטה של פילטר השעווה, או ניקוי קל של החלקים עם מברשת קטנה וייעודית יעשו את העבודה ויעזרו לכם לשמוע טוב הרבה יותר. במקרים אחרים יש להחליף חלקים במעבדה כמו המיקרופונים והרמקולים ובמקרה החמור ביותר דרושה החלפה כללית של חלקי המכשיר.

ערכת ניכוי מכשירי שמיעה מברשת

בשורה התחתונה…

בכל המקרים לא מדובר בעניין מורכב ומומלץ לעשות את זה לפני רכישת מכשיר חדש.  פנו לאודיו סאונד על מנת שנוכל לבדוק את המכשירים שלכם ולבדוק שהם פועלים בהתאם להגדרות היצרן. במידה ונדרש ניקוי יסודי או החלפה נשמח לבצע זאת וכמובן שנעדכן אתכם אם יש צורך בצעדים נוספים.

2.האם מכשיר השמיעה הנוכחי עונה על הצרכים השמיעתיים שלכם?

ערכו רשימה של חמישה צרכים שמיעתיים שאתם זקוקים להם במהלך היומיום. למשל: שיחות קרובות "אחד על אחד" בפגישות בעבודה, מועדון ריקודים המשמיע מוסיקה בווליום גבוה בו אתם מבקרים בתדירות גבוהה או צפייה בסרט בקולנוע, אם מדובר בתחביב שלכם. כעת שימו לב – האם מכשיר השמיעה שלכם עוזר לכם באופן משמעותי בסיטואציות הללו או שאיכות השמע המתקבלת לא עונה על הציפיות? אם אתם חשים כי ישנו מקום לשיפור ניכר באיכות השמע שאתם מקבלים במרבית הסיטואציות, בהחלט יש מקום לשקול שדרוג של מכשיר השמיעה שלכם.

3.האם מכשיר השמיעה שלכם תואם את הירידה או ליקוי השמיעה שלכם?

דגמים מכשירי השמיעה  בשוק הם רבים ומגוונים ומצוידים בשלל תכונות מתקדמות שמטרתן לסייע למי שסובל מירידת שמיעה במנעד רחב של סיטואציות המתרחשות בסוגים שונים של אורח חיים.

עם זאת, על מנת שהמכשירים הללו יעשו את עבודתם כשורה, עליהם להתאים בראש ובראשונה לירידת השמיעה המסוימת של המשתמש הספציפי. כדאי לאפיין ירידת שמיעה באופן המדויק ביותר יש לעבור בדיקת שמיעה מקיפה על ידי קלינאי תקשורת מוסמך ומנוסה.

בכל התאמה של מכשיר שמיעה למבוגרים מדובר בצעד הראשון והחשוב ובהחלט לא מומלץ לרכוש מכשיר מבלי לעבור את הבדיקה הזאת.

אז מה עושים? אם עברתם את בדיקת השמיעה והתאמת המכשיר בעקבותיה לפני זמן רב, כדאי לבצע שוב את הבדיקה על מנת לדעת אם משהו בשמיעה שלכם השתנה.

קלינאי התקשורת יוכל לבחון אם מכשיר השמיעה שברשותכם אכן מספק מענה לירידת השמיעה שלכם ובמידה ולא, יוכל להציע ניקוי מסוים שעשוי לעזור, תיקון או החלפה של החלקים, התאמה חדשה של צורת המכשיר למבנה תעלת האוזן שלכם או אפילו החלפה ושדרוג למכשיר חדש במידת הצורך.

4.האם כדאי לשדרג והחליף את מכשירי השמיעה על מנת להרוויח את היתרונות הטכנולוגיים של מכשיר חדש?

נצא לרגע מנקודת הנחה שמכשיר השמיעה שברשותכם מתאים בדיוק לירידת השמיעה שלכם, שאין בו פגמים טכנולוגיים כאלה או אחרים, שהוא אינו נדרש לניקוי, תיקון או החלפת חלקים ובשורה התחתונה, שהוא עונה ברמה גבוהה לצרכים שלכם. האם כדאי להחליפו רק בשביל ליהנות מהיתרונות של מכשיר חדש ומתקדם יותר? ובכן, מדובר בשאלה מורכבת וכדי לענות עליה, מומלץ לבחון קודם כל את כל הצרכים השמיעתיים ולא פחות חשוב, הטכנייים שלכם במהלך היומיום

למשל, אם שמתם לב שמכשיר השמיעה שלכם מספק לכם שמע מעולה בכל הסיטואציות, אבל כשאתם נכנסים לנסיעה ברכב, אתם מתקשים לתפעל שיחות טלפון בזמן הנהיגה, חפשו מכשירים התומכים בחיבור לבלוטוס' שיכולים להקל עליכם בדיוק בנקודה הזאת. דוגמה נוספת למשל, היא מכשיר שמיעה המצטיין בהפחתת רעשי רקע שיכול לסייע לכם אם אתם נוהגים לבקר בהופעות רועשות או במועדונים מדי פעם ומרגישים שבהיבט הזה תוכלו להוציא יותר ממכשיר השמיעה שלכם.

בחנו לעומק את אורח חייכם והיכן מסייע לכם מכשיר השמיעה. במידה ומצאתם סיטואציות רבות בהן טכנולוגיות חדשות עשויות להקל עליכם, חפשו מכשיר המצוייד בטכנולוגיות הללו וגם מספק מענה מלא למאפייני ירידת השמיעה שלכם. בהחלט יכול להיות שתגיעו למסקנה שהיתרונות שיביא איתו מכשיר חדש לא שווים מעבר מהמכשיר הנוכחי שעושה עבודה טובה. בכל מקרה אנחנו כאן ונשמח לייעץ ולסייע.

5.האם התקציב שלכם מאפשר לכם לשדרג את מכשיר השמיעה?

טבלת מחירים של מכשירי שמיעה

השיקול הכלכלי ומחיר של מכשיר שמיעה הוא בהחלט חשוב בעת רכישת מכשיר שמיעה חדש. בדקו האם מגיע לכם מימון נוסף מקופות החולים ברכישת מכשיר או שאולי פוליסת ביטוח בריאות פרטי שברשותכם תוכל לסייע לכם. רצוי מאד לבחון כיצד תממנו את המכשיר החדש ולצד זאת לבדוק האם ניקוי מקצועי או פעולת תחזוקה כלשהי למכשיר הנוכחי שברשותכם תשתלם.

[gico-faq-details]

5/5 - (1 vote)